Riky & Inge in Canada

Whale Watching in Tofino

Vandaag was de dag, onze eerste whale watching tour. Door mensen die wij eerder hadden ontmoet, waren wij al voorbereid op het feit hier geen orka's te vinden zijn. Orka's worden hier namelijk weinig gezien. Wel zouden wij andere dieren tegen kunnen komen.

Tijdens deze tour zaten wij in een kleine boot, ongeveer 10-12 mensen. Hierdoor konden wij overal vrij dichtbij komen en alles goed zien. Als eerst kwamen wij bij een zeeotter. De begeleider wist deze otter iedere keer weer te vinden. Echt zo'n schattig diertje. Hij lag er heerlijk op zijn rug in het water. Het was voor mij de eerste keer dat ik een zeeotter zo in het wild gezien heb en het was echt heel lief om te zien.

Na de zeeotter zijn we door gevaren naar rotsen waar wij meerdere zeeleeuwen hebben kunnen zien. Het waren we eigenlijk nog best wel veel. Wij zagen er een aantal zwemmen, op de rotsen liggen en zagen zelfs een gigantische mannetjes zeeleeuw stukje verderop. Bizar hoe groot deze beesten kunnen worden.

Uiteindelijk zijn we naar een bay gevaren waar wij walvissen zouden moeten zien. Na lang geduld gehad te moeten hebben, kwam er ineens een grey whale (grijze walvis) naar boven zetten. Het was een vrouwtje die haar jong bij zich had. Het gekke van deze walvissoort is, is dat ze zich even laten zien, dan naar beneden duiken voor een aantal minuten en later weer ergens omhoog komen. In het begin lieten ze zich niet echt gaan, totdat het jong begon te spelen en er een andere walvis bij kwam. De nieuwe walvis kwam eens heel dicht bij onze boot kijken, zo dichtbij dat die onder ons door ging. Was echt een hele toffe ervaring. Het jong begon zich ineens om te rollen en met zijn staartvin te zwaaien. Was zo leuk om te zien. Het was net of die even een showtje weggaf.

Ondanks dat wij geen orka's hebben kunnen zien, is dit zeker een leuke tour geweest. Onze hoop is op Victoria gevestigd waar wij maandag een whale watching tour zullen doen. Hier laten de orka's zich regelmatig zien en weten de begeleiders precies waar ze zijn.

De foto's staan in de fotoserie 'whale watching Tofino'. Morgen rijden we weer door naar Nanaimo waar wij één nachtje zullen verblijven. xxx

From Port Alberni to Tofino

Vandaag stond weer een reisdag op de planning. Wij rezen van Port Alberni naar Tofino.

Tijdens onze reis hebben wij een aantal tussenstops gemaakt. Allereerst van de weg er naar toe al prachtig. Het uitzicht op de bergen en de meren was echt mooi. Natuurlijk moesten we hiervoor even stoppen om wat mooie plaatjes te schieten. Ook hebben wij een stop gemaakt in het Pacific Rim National Park. Zo hebben wij een wandeling gemaakt over het Wild Pacific Trail in Ucluelet en over Schooner Cove Trail. Bijde routes waren erg mooi, maar de Schooner Cove Trail was onze favoriet. Een wandeling over houte stijgers in een mistrieus bos richting een waanzinnig strand.

Ondertussen zijn we aangekomen in ons volgende verblijf (in Tofino). We hebben een studio in de 'Seastar Beach Suites'. Een schattig verblijf net buiten Tofino. We zitten missen in het bos, vlak langs het strand. Heerlijk eigen keukentje waarin we gelukkig zelf kunnen koken, want op een gegeven moment wordt het uiteten ook zo vervelend.

De foto's zijn/worden geüpload in de fotoserie 'From Port Alberni to Tofino'. Ook de foto's van morgen zullen hierin geplaatst worden.

Liefs uit Tofino

Daytrip with the 'Lady Rose Marine Service'

Vandaag waren we al vroeg op stap. Vanaf haven Port Alberni gaat er (bijna) dagelijks een postboot langs verschillende punten om pakjes af te geven bij mensen. Dit is een hele dagtrip (08:00-17:00). Deze trip is ook vrij gesteld voor toeristen. Hetleek ons een geweldige manier om de natuur eens vanuit een ander oogpunt te bekijken en dus mee te gaan met deze boottrip.

Van te voren vertelde de mensen dat je tijdens deze boottrip veel beren en walvissen zou kunnen zijn, maar helaas hadden wij dit geluk niet. De hele reis hebben wij op het dek gezeten, maar geen beer of walvis kunnen zien. Wel hebben we een ontzetten mooie omgeving kunnen zien. Ook nu weer: adembenemend! Alles is hier zo 'peaceful'! Onze trip ging richting Bamfield en werden daar dan ook voor anderhalf uur afgezet, daarna werden wij weer netjes opgehaald. Ondanks dat wij geen 'wildlife' hebben kunnen zien, was het toch ene geweldige dag. De natuur, de rust op het water en de mensen om ons heen.

Afgelopen dagen, maar zeker ook tijdens deze reis, hebben wij veel mensen mogen leren kennen. Mensen die hier vandaan komen, maar ook mensen die hier vanuit een ander gedeelte van Canada hier op vakantie zijn. Iedereen is hier zó vriendelijk en toegankelijk. Wij hebben de meest geweldige verhalen gehoord die zij met ons wilden delen en hebben ons gewezen op toffe plekken wij waar zeker nog naar toe moeten gaan. Ook zijn ze allemaal nieuwsgierig naar ons verhaal en wat wij voor reis maken door dit prachtige gebied. Leuk om zo met deze mensen in gesprek te gaan!

Morgen zullen wij verder reizen naar Tofino met een tussenstop bij Ucluelet. Wij kregen een tip dat de natuur hier geweldig is en wezen ons op den specifieke hiking trail. Dat willen wij natuurlijk met onze eigen ogen zien.

Voor nu gaan we nog even genieten van onze avond! Kijk ondertussen voor nieuwe foto's van vandaag in de fotoserie 'from Powell River to Port Alberni'. De boottocht vertrok namelijk vanuit Port Alberni.Tot morgen voor een nieuwe update.

xxx

From Powell River to Port Alberni

Het is vandaag een druk maar effectief dagje geweest! Om 08:00 u hadden we al de Ferry richting Vancouver Island. Hier zullen we namelijk tot 26 augustus verblijven. Als eerst beginnen we bij Port Alberni!

Onderweg naar Port Alberni zijn we nog even gestopt bij Little Qualicum Falls Provincial Park. prachtige wandeling langs de watervallen! Zeker de moeite waard om langs te gaan. Ook hebben we nog even genoten van het uitzicht bij de mistrieuze Cameron Lake. De rust en stilte die hier heerst is geweldig! Hieronder een kleine impressie van onze dag:

Morgen zullen we de hele dag mee varen met een post die vertrekt vanuit Port Alberni! Zal ook zeker een geweldige ervaring zijn. Morgen horen jullie meer! Voor nu kun je weer nieuwe foto's vinden onder kopje 'foto's'.

Liefs vanuit Port Alberni!

Daytrip to Lund -> Savary Island

Vanmorgen stapte wij om 10:00 uur in de auto richting Lund. Lund is een plaatje verderop aan de Sunshine Coast Highway. Vanaf hier gaat er een watertaxi richting Savary Island die alleen met een boot bereikbaar is. De vaart duurde maar 15 min, dus we waren er zo.

Eenmaal op het Island zijn we opzoek gegaan naar fietsen om te huren. Beide kregen een mountainbike in ons handen en daar gingen we. Er lag nogal wat gruis op de weg en al gauw waren wij niet schoon meer. Aan het einde van de rit waren onze benenbijna zwart.

De mountainbike rit wat echt geweldig, maarwel zwaarde dan wij dachten. Het waren aardig wat heuvels en hobbels in de weg, maar de omgeving was waanzinnig! We reden door de bossen en langs de mooie kust. Na anderhalf uur rijden kwamen wij aan bij het uiterste puntje van het eiland. Het uitzicht wat wij daar hadden was de moeite meer dan waard. Wit strand, helder blauw oceaanwater en hooggebergte verderop aan de horizon. Adembenemend!Over het gehele eiland, maar met namehier, heerste zo'n enorme rust en stilte. De is de ideale plek om te ontstressen.

Tijdens onze rit zijn wij nog veel meer mooie plekjes tegengekomen. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd vast te leggen op camera. Benieuwd naar nog meer mooie plaatjes? Kijk dan even in de fotoserie die bij deze dag hoort. Zeker de moeite waard. Morgenochtend vertrekken wij al naar de veerpont om over te steken naar Vancouver Island. Wij zullen dus de Sunshine Coast Highway verlaten en onze reis verder vervolgen opVancouver Island. Zal mijn kinderdroom (stiekem nogsteeds mijn droom) dan komende week toch echt uitkomen? We gaan het beleven. Wij houden jullie op te hoogte!

Love

From Halfmoon Bay to Powell River

Nadat we eindelijk weer acht uurtjes hebben kunnen slapen, zijn we al snel op pad gegaan. We begonnen de dag met een wandeling in het Francis Point Provincial Park. Deze route liep geheel langs de kust waar wij iedere keer verrast werden met een prachtig uitzicht. Een nadeel was wel dat de route niet geheel vlak was, er waren namelijk nogal wat rosten en boomwortels. Stevige wandelschoenen waren hierdoor niet onmisbaar. Maar het was het meer dan waard!

Na de stevige wandeling zijn we doorgereden naar Powell River. Om daar te kunnen komen, moesten we weer over varen met een veerpont. Een vaart van 50 minuten waarbij we weer heerlijk op het dek hebben kunnen genieten van het adembenemende uitzicht. Eenmaal weer aan de overkant waren we binnen een half uur op onze bestemming. Een studio in het Beach Gardens Resort & Marina met een uitzicht op zee. Het is dus zeker geen straf om hier twee nachten te verblijven. Helaas missen we wel een koelkast en een waterkoker op de kamer, dus het wordt twee keer buiten de deur ontbijten.

Vandaag hebben wij het centrum van Powell River al bezocht en genoten van de zonsondergang op het balkon. Hier zullen we nog een extra nacht verblijven, dus morgen gaan wij hier nog een aantal dingen ondernemen. Voor nu vind je in de nieuwe fotoserie weer nieuwe foto's van vandaag.

Liefs vanuit Powell River

From Vancouver to Halfmoon Bay

Na een goede en soepelereiskwamen wij op donderdagavond om half 7 aan in Vancouver (in Nederland vrijdagochtend 03:30 uur , want 9 uur tijdverschil). Omdat wij niet gelijk na zo'n lange reisdag wilden gaan rijden, hebben we de eerste nacht in een hotel vlakbij het vliegveld geslapen. Ideaal! Bij inchecken kregen wij ook nog even een sleutel van een Kingsroom, tegen zo'n upgrade zeggen wij geen nee!

De volgende ochtend waren wij om half 4 al klaarwakker.. lang leven de Jetlag! We haalden de auto op bij het Vliegveld en onze reis kon beginnen. In het begin was het wel even wennen: een automaat ipv schakelen, stoplichten aan de andere kant van de weg en nog andere verkeersregels. Maar dit verliep eigenlijk al vrij snel soepel.

Om iets over 11 uur namen wij al de eerste Ferry, namelijk vanaf Vancouver naar Langdale. Tijdens deze vaart werd alweer snel duidelijk wat Britisch Colombia zo mooi maakt; de natuurlijk is zo bijzonder. De gebergtes en de wateren zijn adembenemend! Ook zagen wij dit weer terug toen wij aankwamen bij de Sunshine Coast. Hierlangs bevindt zich de Sunshine Coast Highway die je langs dit prachtige landschap begeleid. Wij hebben hem nu voor een deel gereden; langs Sechelt zo naar Halfmoon Bay waar wij nu in een schattige Cottage verblijven. Een huisje ergens in de stilte verstopt. Echt heerlijk! Op dit moment genieten wij nog heerlijk van het laatste stukje zon op de veranda met een stukje kip op de mini bbq en een glaasje rosé.

Morgen rijden we verder naar Powell river waar we twee nachten zullen verblijven. Maar voor nu gaan we nog even genieten van de rust. Hieronder een foto van het uitzicht bij Sechelt. Kijk voor meer foto's in het fotoalbum.

Veel liefs uit BC !

Morgen is het zover!

De koffers zijn gepakt, we zijn online ingecheckt en de kriebel beginnen nu langzaam te komen. Morgen vliegen wij vanaf Amsterdam, met een tussenstop op Toronto, naar Vancouver. Hier zullen wij de eerste twee weken met een huurauto rondreizen rond en op Vancouver Island. Via Vancouver reizen we eerst via Halfmoon Bay naar Powell River. Vanaf daar steken wij over naar Vancouver Island en zullen we o.a. Tofino, Nanaimo en Victoria bezoeken. Op het onderstaande kaartje hebben wij onze reis uitgetekend.

Na deze twee weken zullen we een weekje bij de familie vertoeven. Zij wonen in St. Catharines, een stadje onder Toronto. Voor Inge is het nog niet heel lang geleden dat ze daar is geweest, maar voor Riky is het zeker al wel een hele lange tijd geleden. Wij kijken er zeer naar uit om iedereen weer te zien!

Wij proberen jullie zoveel mogelijk mee te nemen in onze reis in Canada, ook die in St. Catharines.
Heel veel leesplezier en tot over drie weken!