Riky & Inge in Canada

Whale Watching in Tofino

Vandaag was de dag, onze eerste whale watching tour. Door mensen die wij eerder hadden ontmoet, waren wij al voorbereid op het feit hier geen orka's te vinden zijn. Orka's worden hier namelijk weinig gezien. Wel zouden wij andere dieren tegen kunnen komen.

Tijdens deze tour zaten wij in een kleine boot, ongeveer 10-12 mensen. Hierdoor konden wij overal vrij dichtbij komen en alles goed zien. Als eerst kwamen wij bij een zeeotter. De begeleider wist deze otter iedere keer weer te vinden. Echt zo'n schattig diertje. Hij lag er heerlijk op zijn rug in het water. Het was voor mij de eerste keer dat ik een zeeotter zo in het wild gezien heb en het was echt heel lief om te zien.

Na de zeeotter zijn we door gevaren naar rotsen waar wij meerdere zeeleeuwen hebben kunnen zien. Het waren we eigenlijk nog best wel veel. Wij zagen er een aantal zwemmen, op de rotsen liggen en zagen zelfs een gigantische mannetjes zeeleeuw stukje verderop. Bizar hoe groot deze beesten kunnen worden.

Uiteindelijk zijn we naar een bay gevaren waar wij walvissen zouden moeten zien. Na lang geduld gehad te moeten hebben, kwam er ineens een grey whale (grijze walvis) naar boven zetten. Het was een vrouwtje die haar jong bij zich had. Het gekke van deze walvissoort is, is dat ze zich even laten zien, dan naar beneden duiken voor een aantal minuten en later weer ergens omhoog komen. In het begin lieten ze zich niet echt gaan, totdat het jong begon te spelen en er een andere walvis bij kwam. De nieuwe walvis kwam eens heel dicht bij onze boot kijken, zo dichtbij dat die onder ons door ging. Was echt een hele toffe ervaring. Het jong begon zich ineens om te rollen en met zijn staartvin te zwaaien. Was zo leuk om te zien. Het was net of die even een showtje weggaf.

Ondanks dat wij geen orka's hebben kunnen zien, is dit zeker een leuke tour geweest. Onze hoop is op Victoria gevestigd waar wij maandag een whale watching tour zullen doen. Hier laten de orka's zich regelmatig zien en weten de begeleiders precies waar ze zijn.

De foto's staan in de fotoserie 'whale watching Tofino'. Morgen rijden we weer door naar Nanaimo waar wij één nachtje zullen verblijven. xxx

Joke

Hoi lieverds,
Wat geweldig toch dat jullie al zoveel moois hebben mogen zien. En je hebt de walvis staart mooi op de foto. Wij hebben in Victoria de orka's mogen zien. Dat gaat jullie vast ook lukken. Ik duim voor jullie.
Kus,
Joke